Apple marca les normes

La venda de productes digitals a través de botigues virtuals serà l’área del comerç minorista que més s’expandirà durant els pròxims anys. Comprar música, llibres, pel.lícules, videojocs o qualsevol altre contingut a través de qualsevol dispositiu electrònic és cada vegada més habitual. I és per aquest motiu que comencen aparèixer els primers conflictes entre els principals propietaris d’aquestes botigues virtuals.

En una acció tàctica, però de gran repercussió estratègica, Apple ha eliminat l’aplicació del Sony eReader de la seva botiga virtual. Amb aquesta aplicació, els usuaris d’iPhone o iPad podien accedir als llibres o continguts editorials de Sony a través dels dispositius d’Apple. El motiu de prohibir la venda d’aquesta aplicació és que, una vegada descarregat, permetia comprar continguts de fora de l’entorn d’Apple, amb la conseqüent pèrdua de marge de benefici.

Immediatament després, ha fet públic que posa en marxa un sistema de subscripcions a continguts que feia molt de temps que els editors i els usuaris reclamaven. Aquest sistema permet que l’usuari pugui subscriure’s a revistes i diaris des de la seva pròpia compta d’iTunes.

El sistema de funcionament de les botigues virtuals d’Apple és senzill. L’equip que gestiona els continguts de l’App Store analitza totes les peticions de comercialització de programes, jocs i serveis segons uns estrictes criteris de contingut. Una vegada aprovat per a ser venut, Apple posa  l’aplicació a la venda a través de la seva botiga accessible amb un ordinador, l’iPhone, l’iPad o l’iPod Touch. Per cada venda que es realitza, Apple cobra un 30% del preu al proveïdor en concepte de marge de benefici per haver distribuit l’aplicació.

Sony va crear una aplicació pensada pequè els usuaris del seu sistema de llibre electrònic, conegut com a Sony eReader, tinguéssin la possibilitat accedir als seus llibres a través dels aparells d’Apple a través d’una aplicació gratuita. Fins aquí tot correcte. El problema sorgia quan un usuari volia comprar un nou llibre electrònic, ja que l’aplicació el portava a un sistema de venda propi de Sony, al marge de l’App Store i per tant, deixant a Apple sense el 30% de comissió.

La sorpresa d’aquest bloqueig a l’aplicació de Sony ve donada perquè en aquests moments existeixen molts programes a la botiga d’Apple que porten els usuaris a realitzar compres fora de l’entorn de l’App Store. La més evident és l’aplicació del Kindle, el lector de llibres electrònics d’Amazon que, a banda de poder llegir en el propi aparell, permet als usuaris llegir i comprar llibres electrònics a través dels aparells d’Apple directament a Amazon. Està clar que aquesta, i moltes altres aplicacions, estan a punt de caure o, com a mínim, de replantejar el seu model de pagaments.

Des de l’empresa de Steve Jobs, diuen que no hi ha hagut cap canvi en la política de comercialització a través dels seus aparells. Senzillament que hi havia unes clàusules, concretament la 11.2 i la 11.3 que feien explícita la prohibició de realitzar vendes al marge del propi sistema de la botiga que no s’havien fet afectives i que a partir d’ara s’aplicaran amb molta més força.

Evidentment Apple no vol que se li revolucioni un terreny que ha controlat bé fins l’actualitat. Vol potenciar les aplicacions pròpies de venda de continguts com l’iTunes Store de música o iBook Store de llibres. I, evidentment, no vol perdre ni un sol punt del marge de benefici que li generen el cada vegada major nombre d’operacions de compra a través de la seva botiga digital.

Però la decisió que acaba de prendre té una trascendència  importantíssima. Per una banda, deixa clar qui mana i qui fixa les normes. Definint unes regles del joc clares de cara al mercat. Però l’altra, fa que sistemes de botiga digital com l’Android Market, sense aquestes restriccions i amb una quota de mercat cada vegada més gran, siguin molt més atractius de cara als desenvolupadors i creadors de continguts.

Deixa un comentari