La sortida a borsa de Facebook estava preparant-se, des de fa tant de temps, que pot arribar a semblar que l’objectiu principal de Facebook com a empresa ha estat precisament aquest: sortir a borsa. La darrera sortida a oferta pública d’una gran xarxa social va ser el cas de LinkedIN, la xarxa de contactes professionals. Segurament, el procés amb encerts i errors a LinkedIN ha ajudat a que la planificació de Facebook tingués més punts de referència.
Perquè el gran problema en casos com aquest és el model de referència que s’han de prendre a l’hora de posar el preu de sortida a les accions. Si el preu es centra en el valor real de l’empresa en aquests moments, en la seva capacitat per generar beneficis, o si el que es valoren són les posibilitats de futur que el que poseeix li aporten. En el cas de les empreses basades en la nova economia digital, exceptuant Google i Apple, els preus de sortida es basen molt més en espectatives que en realitats.
El primer dia d’estrena a borsa de Facebook, un divendres, per deixar un cap de setmana de tranquilitat i reflexió just després de la sortida, les seves accions van variar molt poc del seu preu inicial. Certs especialistes ho valoren com un èxit a per part dels responsables de fixar aquest preu, afirmant que han encertat exactament el valor de la companyia, i d’altres igualment experts ho valoren com una decepció absoluta.
Sigui com sigui, el que està clar és que els grans beneficiats en la sortida pública de Facebook són els seus propietaris actuals. Alguns dels creadors de la companyia i les empreses d’inversió que han aportat capital durant els primers anys de creixement. De fet, el model de negoci d’aquestes empreses és precisament el d’invertir en negocis de futur per tal de poder treure’n rendiments econòmics líquids a mig termini. Molta gent hi ha guanyat molts diners, i molts d’altres hi han posat els seus. El futur de Facebook a la borsa pot ser tan volàtil com el ritme de les opinions i les tendències en aquest món digital 2.0 que la mateixa companyia s’ha ocupat d’accelerar exponencialment.
No sé per què, però la sensacions viscudes durant aquests dies previs i durant la sortida a borsa de Facebook, amb tot l’espectacle mediàtic que l’ha envoltat, m’han recordat massa a la sortida a borsa de Terra, el portal de telèfònica vaixell insígnia de la bombolla digital de l’any 2000.