RIM, l’empresa propietaria de Blackberry, ha fet evident la greu crisi de vendes en la qual han entrat els seus productes rebaixant les espectatives pressupostàries de cara al pròxim any mòbil. Això vol dir que, per primera vegada en molt de temps, RIM compta durant el pròxim any, els seus ingressos es veuran seriosament reduits.
La clau de la decisió, que ha afectat lògicament la valoració de les accions de la companyia de forma directa, es deu, principalment, a la seva devallada al mercat nordamericà. La caiguda en la quota del negoci als Estats Units és absolutament dramàtica per a Blackberry.
Les dades són contundents. L’any 2007 el cinquanta per cent del negoci de Blackberry corresponia al mercat nordamericà, un mercat altament beneficiós a causa de l’elevat consum que realitza i a la proximitat de la central de la companyia. Després de lleugeres variacions, la quota de negoci de Blackberry als Estats Units ha caigut durant el darrer any fins a xifres pròximes al quinze per cent.Aquesta és una dada que no s’entén sense analitzar l’entorn dels telèfons mòbils smartphones i la relació amb les grans companyies de telecomunicacions. Per una banda, els telèfon com l’iPhone o els que utilitzen Android tenen un nivell de creixement i d’acceptació social molt més elevat. Per l’altra, els usuaris de telèfons iPhone i Android tenen un nivell de despesa més elevat a les seves factures i, per tant, són molt més interessant per a les companyies.
A més, durant tot el període en què el gegant de les telecomunicacions Verizon no podia vendre iPhones, a causa del contracte d’exclusivitat que Apple havia signat amb AT&T, els terminals Blackberry van ser venuts per aquesta companyia com la millor alternativa amb ofertes i promocions molt agressives que van omplir el mercat de productes de RIM. Una vegada Verizon va comprovar que les Blackberry no podien lluitar contra els iPhone per mercat massiu dels telèfons intel.ligents, va canviar d’estratègia i va centrar tots els seus esforços en els telèfons Android.
Tot això va passar durant el 2009, l’any de l’inici de la caiguda radical de Research in Motion.
De totes maneres, tot i la devallada de les espectatives d’ingressos, no tot són males perspectives per a Blackberry. El creixement de la marca en mercats internacionals, encara que menys rendibles que el nord maericà, pot posicionar la marca de forma positiva de cara al futur. Europa, Àsia – Pacific i sobretot els mercats llatinomericà i africà, estan agafant part de la quota de Blackberry que ha perdut als Estats Units.
El que està clar és que, des de sempre, Blackberry ha estat un jugador que ha anat per lliure. I quan ha intentat copiar altres companyies, fent smartphones tàctils o tabletes, és quan comença a patir de forma seriosa.
De moment, continuarà essent, encara per molt de temps, el telèfon preferit dels executius que envien emails constantment i de tota la gent que vol comunicar-se gratuitament a través del seu sistema de missatgeria.