El comerç electrònic no para de créixer. Molts sectors econòmics estan vivint uns anys de desorientació buscant adaptar els seus models de negoci a la xarxa. Però els que han apostat de forma clara pel comerç electrònic estan veient com comencen a guanyar la partida.La Comissió del Mercat de Telecomunicacions ha fet públic l’informe sobre el comerç electrònic a l’estat espanyol del quart trimestre del 2010 i les dades tornen a ser de rècord. L’informe, que es basa en la informació facilitada per les entitats de pagament, confirma una xifra de negoci anual que supera el 7.300 milions d’euros, la qual cosa significa un augment de més del 27% en relació al 2009.
Les activitats relacionades amb el comerç electrònic s’han dividit principalment en 10 grans àrees. El líder és el transporte aeri amb un 11,8%, seguit de les agències de viatges i els operadors turístics amb un 11,4%. Per tant, el primer gran volum de negoci es manté en mans del sector del transport i els viatges ocupant les tres rimeres posicions.
Un concepte tan obert com el de marketing directe ocupa la tercera posició amb un 7,4% seguint per una altra activitat relacionada amb la movilitat, en aquest cas, el transport terrestre de viatgers amb un 6,3% impulsat especialment per les línies d’alta velocitat.
La primera activitat relacionada amb la cultura la trobem a la posició número 5. Els espectacles artístics, esportius i recreatius ocupen aquesta posició amb un 6% del volum total del negoci del comerç electrònic a la xarxa. Exactament el mateix percentatge que els jocs d’atzar i apostes.
Tanquen aquestes llista la compra per internet de roba de vestir amb un 4%, l’educació amb un 3,5%, l’aministració pública amb un 3% i els electrodomèstics amb un 2,6%.
Dels més de 7.300 milions d’euros que es van moure a través del comerç electrònic durant el 2010, el 42,7% van fer-ho en operacions realitzades dins de l’estat espanyol. Cap a l’exterior, especialment en països de la Unió Europea, s’hi va moure el 45,8%. I des de l’exterior cap a l’estat, el restant 11,5%. Aquestes xifres demostren que s’està equilibrant la balança tradicionalment negativa del comerç a la xarxa.
Està clar que el futur del comerç electrònic és brillant i que totes aquelles empreses que hi aposten de forma decidida amb una estratègia sòlida poden treure’n beneficis.
De totes maneres, el rigor i la facilitat amb la gestió de les dades personals i de pagament, són clau. Els recents accessos il·legals a servidors de grans companyies i a les seves bases de dades de clients han deixat al descobert que encara queda molt de camí per fer.
Les companyies han d’aconseguir crear sistemes més segurs i alhora simples per facilitar les transaccions. I els usuaris han d’acostumar-se a que a l’hora de realitzar els pagaments digitals han de complir un nivell bàsic de seguretat, no més gran, però si similar, al que s’aplica a l’hora de pagar una compra en metàl·lic o a l’hora de treure diners d’un caixer.