Aquesta setmana s’han encès les alarmes a la seu de Nintendo, el gegant japonès que domina l’entreteniment digital de forma pràcticament incontestable durant els darrers 25 anys. Fonts de la companyia japonesa han anunciat que entre els mesos d’abril i setembre d’aquest any han registrat unes pèrdues de prop de 25 milions de dòlars. I la notícia és especialment preocupant pels seus directius perquè es tracta de la primer pèrdua neta de la companyia des de fa set anys.
Per analitzar les causes del mal rendiment econòmic de Nintendo, podem trobar motius macroeconòmics, especialment a causa de la pujada en la cotització del yen que ha perjudicat les exportacions. I també podem trobar problemes d’estratègia de la pròpia companyia. Ja que molts consideren que va ser un error anunciar amb tant de temps la sortida d’una nova consola com la Nintendo 3DS amb més de mig any d’antelació, ja que ha frenat les vendes dels sitemes actuals.
La veritat, però, també té a veure amb la competència. Nintendo porta pràcticament quatre anys sense innovar el els seus productes estrella de forma consistent. A nivell portàtil la Nintento DS no ha crescut ni ha incorporat nous jocs suficientment potents com per marcar les diferències. I, en canvi, els aparells que no només són consoles de videojocs, com els telèfons mòbils de nova generació han avançat de forma espectacular com a plataforma de videojocs. A data d’avui, l’entreteniment digital portàtil ja no veu el seu futur en les consoles, sinó els els aparells de telefonia i en els tablets com l’iPad.
Per altra banda, dins de la sala d’estar, la consola Wii ha estat la reina del mercat gràcies a un sistema de joc que facilitava l’accés a tots els membres de la família. Un sistema intuitiu que necessita poca experiència en els videojocs que, tot i que una mica tard, els grans rivals de Nintendo han integrat en els seus propis sistemes. Sony amb el seu Move i Microsoft amb el Kinect intenten retallar la distància amplíssima que els ha guanyat la companyia de Super Mario Bros.
Sense cap mena de dubte, Nintendo ha sabut sortir en el passat de situacions molt pitjors, en les quals els analistes la donaven per acabada, però haurà d’actuar ràpid i, a més, de la forma més creativa possible. Perquè és gràcies a la creativitat de les seves propostes i no gràcies a la seva potència tecnològica, el que ha fet d’aquesta marca un autèntic líder mundial.
Sigui com sigui, mentre celeren els 25 anys de Super Mario, o publiquen l’enèssima versió de Pokemon, a Nintendo hauran de treballar dur per girar la caiguda de vendes del 34 per cent que han registrat respecte al mateix període de l’any passat.
Confiant en el futur, Shigeru Myiamoto, geni creatiu i un dels màxims directius de la companyia, ha anunciat que esperen tancar l’any fiscal de 2011 amb beneficis. Mentrestant, els competidors intentaran treure la corona al líder absolut del mercat dels videojocs. La partida, està servida.