La setmana passada es va celebrar a Cannes l’edició d’aquest any del MIPCOM, un dels esdeveniments més important sobre televisió a nivell mundial. Des de fa 25 anys, cada mes d’octubre es donen cita a la costa blava els principals canals, productores i distribuidores de televisió per presentar les seves novetats. De totes maneres, des de fa cert temps, uns nous jugadors han aparegut a l’entorn del mercat, cada vegada amb més força. Es tracta dels gegants de la comunicació digital.
Cada vegada està més clar que la televisió deixarà de ser una parell connectat a una antena receptora de canals, per passar a ser una pantalla connectada a la xarxa i a totes les possiblitats d’interactivitat que la xarxa ofereix. L’antic servei de Teletext queda substituit per moderns sistemes de connexió a tot tipus de continguts batejats amb el nom de Connected TV.
Aquestes televisions connectades permeten als usuaris poder navegar a través de còmodes menús per accedir a tot tipus d’informació de forma senzilla. Yahoo va ser la primera empresa que fa dos anys va presentar la plataforma Yahoo Connect, que, integrada amb els nous models de televisió la marca coreana Samsung, permetia veure les previsions meteorológiques, les últimes notícies, l’estat de les borses i consultar opfertes d’eBay o els nostres correus electrònics amb el comandament i la pantalla del televisor.
Aquest model de televisió connectada, ha permès ampliar el potencial del que tradicionalment es coneixia com a televisió sota demanda. D’aquesta manera, es poden programar els programes i els continguts televisius que interessen a l’usuari i el sistema s’ocupa d’enregistrar-los (si és que s’emeten a una hora concreta) i posar-los a la disposició dels usuaris per ser consumits quan es desitgi. El clàssic vídeo VHS que programàvem manualment sembla, davant d’aquests nous sistemes, una eina d’una antiguitat remota.
Els principals operadors d’aquest nou mercat de la televisió connectada són molts dels grans gegants de l’electrònica a nivell mundial.
Apple, amb la seva AppleTV, va fer un primer pas que es consolidarà ara amb la Apple TV. Un aparell que complementarà la família dels iPod, iPad i iPhone de la companyia d’Steve Jobs.
Google, per la seva banda ha presentat Google TV. A través del qual planteja no només donar accés a internet sinó també a canals de televisió en viu.
Microsoft, ha invertit moltíssim en la televisió connectada. De fet el Windows Media Center integrat en tots els nous sistemes operatius Windows està preparat per ser integrat dins d’una televisió connectada i, els més de 23 milions d’usuaris del seu sistema de joc Xbox live, també gaudeixen, depenent dels països, de tots els serveis de la televisió a lacarta.
Finalment, Sony, a través de la consola Playstation 3, es pot considerar el sistema més avançat a nivell de televisió connectada als països on opera amb aquest servei. En aquests moments els ususaris del Regne Unit, Alemanya, Australia, Finlandia, Espanya i Holanda, ja poden utilitzar la consla com a sistema de vídeo sota demanda i d’emmagatzematge de continguts.
La televisió ja no és la que era. Però continua essent el mitjà més massiu pel que fa a audiència. Els canals, els productors i els distribuidors tenen per davant una feina de final indefinit que els ha de dur a posar les bases sobre com serà la telelvisió del futur.